Strona główna » ABC własnej firmy » Cztery czynniki, które decydują o sukcesie firmy

Cztery czynniki, które decydują o sukcesie firmy

27.02.18

Najbardziej fundamentalnym pytaniem w zarządzaniu w biznesie w ogóle, zarówno w sferze naukowej, jak i w sferze przede wszystkim praktycznej, jest pytanie o źródła sukcesu w organizacji - pisze dr hab. Robert Kozielski, prof. Uniwersytetu Łódzkiego.

articleImage: Cztery czynniki, które decydują o sukcesie firmy fot. Thinkstock

To pytanie nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji zmian, w których żyjemy. Wystarczy podać, że tylko 1 dobrze zinformatyzowana firma w ciągu jednej godziny wytwarza ponad 167 razy więcej informacji niż znajduje się w całej bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych. W ciągu ostatnich 2 lat wytworzonych zostało ponad 90% danych i informacji, których wytworzonych zostało w ciągu całej historii naszego świata. W tych okolicznościach pojawia się pytanie - co decyduje o sukcesie organizacji? O tym opowiada dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Prawie 10 lat badaliśmy różne organizacje, od mBanku, Sphinxa, dr Ireny Eris, po takie organizacje międzynarodowe jak Alibaba, Apple czy Facebook i szukaliśmy źródeł sukcesu organizacji. Powstał model czterolistnej koniczyny, pewna metafora budowania sukcesu organizacji. I te organizacje, które odnosiły sukces charakteryzowały się 4 głównymi kompetencjami - po pierwsze miały pewną zdolność odkrywania możliwości biznesowych. Kiedy powstawał Sphinx, w Polsce była ogromna luka rynkowa – z jednej strony były bardzo proste, tanie danie, które można było kupić w Łodzi np. na Dworcu Fabrycznym, a w Warszawie na Dworcu Centralnym, a z drugiej strony były bardzo drogie restauracje - brakowało środka. Kiedy w połowie lat 90. powstawał Sphinx, pojawił się trend wychodzenia ludzi na zewnątrz, chęci zjedzenia na zewnątrz. To są możliwości biznesowe - organizacje, które potrafią odkrywać możliwości biznesowe, odnoszą sukces.

  Poradnik prawny dla e-biznesu >>

Drugim elementem jest zdolność budowania konceptu i modelu biznesowego. Koncept biznesowy to jest zdolność definiowania klienta - kto ode mnie ma kupować moje produkty, a po drugie, dlaczego ma kupować ode mnie, a nie od moich konkurentów. Z drugiej strony jest model biznesowy - firmy, które odnosiły sukces, wiedziały dokładnie, na czym zarabiają. Wydaje się to dość oczywiste, ale prawie 1/3 firm nie wie, na czym w rzeczywistości zarabia, jakie są jej źródła przychodów. Trzeci element czterolistnej koniczyny to sprawność operacyjna i zdolność przełożenia pewnej idei, wizji, marzenia na codzienne procesy, systemy, procedury. To jest umiejętność stworzenia pewnej efektywnie funkcjonującej maszyny, organizacji. Wreszcie czwarty element, wspólny dla wszystkich organizacji, które odniosły sukces, to silny lider. Te organizacje potrafiły też tworzyć kolejnych liderów, miały dość szczególną kulturę organizacyjną - taką, która umożliwiała eksperymentowanie i popełnianie błędów, ale nie po to, żeby przegrać, ale po to, aby się czegoś nauczyć. W Apple był Steve Jobs, w Microsofcie Bill Gates.

Autor: dr hab. Robert Kozielski, prof. UŁ – specjalizuje się w strategiach rynkowych przedsiębiorstw, analizach strategicznych i ocenie efektywności działań marketingowych organizacji

 

27.02.18
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

Zapisz się na newsletter
Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE