• Opłata targowa
  • Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – dalej u.p.o.l., rady gmin mogą wprowadzać opłatę targową. Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, za które uważa się wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż (zob. art. 15 ust. 2 u.p.o.l.).
    W świetle powyższego przyjmuje się, że osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie mobilnej gastronomii obowiązane są najczęściej do opłacania opłaty targowej. Stanowisko takie zajął, przykładowo, Prezydent Miasta Szczecina w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2013 r. (WPiOL-I.310.1.2013.MSN). Czytamy w niej, że „działalność polegająca na przygotowywaniu i sprzedaży posiłków i napojów w mobilnych punktach gastronomicznych, mobilnych przyczepach podlega opłacie targowej".
    Wyjątek od powyższego dotyczy sprzedaży w budynkach lub w ich częściach (zob. art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 2b u.p.o.l.). Zastrzec jednak należy, że mobilne punkty gastronomiczne same w sobie budynków (czy ich części) nie stanowią. Jak czytamy w cytowanej powyżej interpretacji indywidualnej Prezydenta Miasta Szczecina, „prowadzenie sprzedaży w mobilnych przyczepach, mobilnych punktach gastronomicznych, wyklucza opodatkowanie tych punktów podatkiem od nieruchomości - z uwagi właśnie na ich "mobilność" nie są one nieruchomościami i nie mieszczą się w wynikającym z art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych katalogu przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W związku z powyższym niemożliwe jest w opisywanym przypadku zastosowanie wynikającego z art. 16 uopiol zwolnienia od opłaty targowej dotyczącego podatników podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach".
    Pamiętaj!
    Osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie mobilnej gastronomii obowiązane są najczęściej do opłacania opłaty targowej. Wyjątek dotyczy osób dokonujących sprzedaży w mobilnych punktach znajdujących się w budynkach.
    Przykład 2.
    Osoba fizyczna prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hot-dogów z wózka na terenie Szczecina. Najczęściej hot-dogi osoba, o której mowa, sprzedaje na powietrzu. W zakresie tym podlega ona opłacie targowej. Niekiedy jednak sprzedaje hot-dogi wewnątrz centrum handlowego (w porozumieniu z właścicielem tego centrum). W zakresie tym osoba ta nie podlega opłacie targowej.

     
    • Wysokość VAT
    Chociaż na gruncie stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 2008 r. sprzedaż w ruchomych punktach gastronomicznych stanowi świadczenie usług (klasyfikowaną najczęściej w grupowaniu PKWiU o symbolu 56.10.19.0), dla celów VAT sprzedaż taka stanowi dostawę towarów.
    Dzięki temu sprzedaż prowadzona w ramach mobilnych punktów gastronomicznych bardzo często jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki 5%. Dotyczy to w szczególności sprzedaży:
    • posiłków i dań, z wyjątkiem posiłków i dań o zawartości alkoholu powyżej 1,2% (zob. art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 28 załącznika nr 10 do u.p.t.u.),
    • soków oraz napojów owocowych i warzywnych (na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 19 oraz poz. 31 załącznika nr 10 do u.p.t.u.).
    Przykład 3.
    Osoba fizyczna zarejestrowana jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hamburgerów z przyczepy. Sprzedaż hamburgerów jest w takim przypadku opodatkowana VAT według stawki 5%.
    Nie cała jednak sprzedaż prowadzona w ramach mobilnych punktów gastronomicznych jest opodatkowana VAT według stawki 5%. I tak, przykładowo:
    • sprzedaż napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%,
    • sprzedaż gofrów jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 34 załącznika nr 3 w zw. z art. 146a pkt 2 u.p.t.u.).
    Przykład 4.
    Osoba fizyczna, o której mowa w poprzednim przykładzie, w swoim punkcie gastronomicznym (przyczepie) sprzedaje również kawę w kubkach. Jej sprzedaż jest opodatkowana podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%.

    • Sprzedaż w zestawach
    Różne stawki VAT obowiązujące dla artykułów żywnościowych powodują, że podatnicy dokonujący w ramach działalności gastronomicznej dostaw towarów (posiłków oraz napojów) w zestawach z rabatem chętnie obniżają tylko cenę artykułów żywnościowych opodatkowanych stawką podstawową 23% (cenę towarów opodatkowanych stawkami obniżonymi pozostawiając bez zmian lub obniżając je w znacznie niższej wysokości). Jest to jednak postępowanie ryzykowne, gdyż organy podatkowe kwestionują jego dopuszczalność. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 grudnia 2015 r. (IPTPP2/4512-478/15-4/PRP), w której czytamy, że „Wnioskodawca przy świadczeniu usług polegających na podaniu zestawu składającego się z towaru opodatkowanego stawką VAT w wysokości 8% i napoju opodatkowanego stawką podatku VAT w wysokości 23% nie będzie uprawniony do zastosowania upustu przyznawanego w sposób opisany we wniosku, bowiem takie działanie będzie sprzeczne z celem art. 11 część A ust. 1 szóstej dyrektywy, tzn. opodatkowaniem wszystkiego, co stanowi wartość wzajemnego świadczenia, które zostało lub ma zostać otrzymane od klienta".
    Pamiętaj!
    W przypadku sprzedaży z rabatem zestawów artykułów żywnościowych opodatkowanych VAT według różnych stawek cena poszczególnych artykułów powinna być obniżana proporcjonalnie. Obniżanie ceny tylko jednego z artykułów żywnościowych (zwłaszcza opodatkowanego stawką podstawową) jest postępowaniem ryzykownym.
    (...)