Aby pobudzić europejskie innowacje, Komisja Europejska powołała w 2010 r. EIT Digital, czyli unijną platformę wspierającą technologie cyfrowe, która miała łączyć przedsiębiorców, europejskie start-upy, uczelnie wyższe oraz instytuty badawcze, a dzięki zapleczu finansowemu (80 proc. budżetu EIT Digital pochodzi z budżetu unijnego, 20 proc. od prywatnych inwestorów) - wspierać ich rozwój.

Tylko w ub.r. EIT Digital stworzył dziewięć nowych przedsiębiorstw, wypromował łącznie 75 produktów i usług, wsparł ponad 120 start-upów oraz zebrał 22 mln euro kapitału na rozwój młodych przedsiębiorstw. Dzięki programowi studia magisterskie na kierunkach związanych z innowacyjnością i przedsiębiorczością skończyło 500 studentów (w tym ośmiu z Polski), kolejnych 140 rozpoczęło studia doktoranckie. Platforma otworzyła ponadto 20 kursów online, w których udział wzięło 20 tys. osób.

"Innowacja rozwija się dzięki wymianie ludzi, wiedzy i idei. Transformacja cyfrowa w Europie mogłaby zwiększyć unijne PKB nawet o 2,5 biliona euro w ciągu najbliższej dekady. Jednak aby to osiągnąć, rozwój powinien mieć charakter globalny, a nie tylko lokalny" – mówi szef EIT Digital Willem Jonker.
Jak przyznaje Jonker, na najbliższy rok EIT Digital ma jeszcze ambitniejsze plany, bo planuje rozszerzyć listę promowanych przez siebie towarów i usług do 110, o 20 proc. zwiększyć liczbę tworzonych firm i wesprzeć dodatkowych 60 start-upów. Chce także wykształcić przynajmniej 400 nowych magistrantów i 40 doktorantów, rozszerzyć listę kursów online i otworzyć 10 kursów letnich w dziewięciu krajach UE (pierwszy miałby się odbyć w Portugalii). Na realizację tych celów EIT Digital chce przeznaczyć 300 mln euro do końca 2017 r.
 
Część z tych pieniędzy trafi do Polski. We wrześniu ub.r. EIT Digital po raz pierwszy wszedł na rynek polski, nawiązując współpracę z tzw. partnerem regionalnym ds. innowacji, czyli warszawskim funduszem HardGamma Ventures. Zadaniem funduszu było z jednej strony promowanie unijnego programu w Polsce, a z drugiej - wyszukiwanie polskich firm i start-upów oraz włączanie ich do programów wsparcia opierających się na budowaniu kontaktów biznesowych, jak np. Digital Accelerator.
Dzięki współpracy z EIT Digital HardGamma nawiązał kontakt z siecią 130 partnerów z branży edukacyjnej i przemysłowej (w tym Bosch, Airbus, Huawei, Siemens).
 
"HardGamma jest naszym pierwszym partnerem z Polski i jednym z głównych graczy na polskim rynku innowacji. Dzięki tej współpracy jesteśmy w stanie wyłuskać najbardziej obiecujące polskie start-upy i umożliwić im wejście na międzynarodowy rynek" – mówi PAP dyrektor ds. badań z EIT Digital Fabio Pianesi.
Jak zdradza Pianesi, lada dzień w programie wezmą udział dwie młode polskie firmy.
 
"Mogę tylko powiedzieć, że są to producenci, jedna firma działa w branży przemysłu cyfrowego, a druga - na rzecz poprawy jakości życia czyli tzw. well-being. Pomożemy im rozwijać się na rynku zagranicznym. Podpisanie umowy z obiema (firmami) to kwestia dni, najdłużej tygodni" – mówi w rozmowie z PAP Pianesi.
W ubiegłym tygodniu EIT Digital ogłosił ponadto nabór nowych partnerów regionalnych programu. Otwarty jest on także dla firm z Polski.
 
"Działamy w Polsce dopiero od niedawna, ale mamy dobry start. Chcielibyśmy rozszerzyć naszą sieć współpracy z polskimi partnerami, wesprzeć większą liczbę lokalnych start-upów i zaoferować im swoje usługi" – zaznacza Pianesi. (PAP)