Pytanie pochodzi z Kompasu Księgowo-Kadrowego

 
Pracownicy zatrudnieni na etat i zleceniobiorcy z uwagi na specyfikę pracy (naprawy gwarancyjne u klientów) otrzymali samochody służbowe. Część tych osób będzie używało tych samochodów wyłącznie do celów służbowych a część zarówno do celów służbowych i prywatnych.
 
Czy w tym przypadku konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu i czy konieczne jest ustalenie limitów km na jazdy służbowe i prywatne?
 
 
Odpowiedź
W przedstawionej sytuacji nie jest wymagana ewidencja przebiegu pojazdu i ustalanie kilometrów w podziale na jazdy służbowe i prywatne.
 
Uzasadnienie
Z pytania wynika, że pracownicy i zleceniobiorcy otrzymali samochody służbowe. Możemy więc założyć, że pojazdy stanowią środki trwałe pracodawcy. Tym samym nie jest wymagane prowadzenie ewidencji pojazdu co wynika z zapisów art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – dalej u.p.d.o.f. lub art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
 
Od strony pracownika lub zleceniobiorcy powstanie przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia – oczywiście przy założeniu, że podatnicy będą używać pojazdów do celów prywatnych. W przypadku używania pojazdów wyłącznie do celów służbowych, nie dochodzi do świadczenia na rzecz podatnika, a tym samym nie uzyskuje on przysporzenia majątkowego.
 
W myśl art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Na mocy zaś art. 12 ust. 2a-2c u.p.d.o.f. wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
 
1)
250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
2)
400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 powyższych kwot.
 
Jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w powyższy sposób i odpłatnością ponoszoną przez pracownika.
 
Podkreślenia wymaga, że przepisy nie wymagają, aby pracownik prowadził ewidencję przebiegu pojazdu. Wysokość ryczałtowego przychodu została bowiem uzależniona wyłącznie od pojemności silnika – ilość przejechanych kilometrów jest bez znaczenia.
 
Przepis powyższy dotyczy niestety wyłącznie pracowników. Analogiczne zasady powinny być jednak stosowane w przypadku zleceniobiorców. Trudno byłoby bowiem zaakceptować twierdzenie, że to samo świadczenia u pracownika stanowi przychód o wartości np. 400 zł, a u zleceniobiorcy wartość przychodu jest inna.