Zgodnie z art. 17 ustawy  z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1155) – dalej u.c.p.k. do kierowców wykonujących przewóz drogowy może być stosowany, w przypadkach uzasadnionych rodzajem wykonywanych przewozów lub ich szczególną organizacją, zadaniowy czas pracy, w którym zadania przewozowe ustala pracodawca w takim wymiarze, aby mogły być wykonane w ramach czasu pracy określonego w art. 11 u.c.p.k. oraz z uwzględnieniem przepisów dotyczących przerw przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku. Rozkład czasu pracy w okresie wykonywania danego zadania przewozowego ustala kierowca.
 
 
 
Zadaniowy czas pracy jest zatem szczególnym rodzajem czasu pracy. W systemie tym czas pracy pracownika określony jest wymiarem jego zadań. Pracodawca może sam ustalić zadania przewozowe, które ma wykonać pracownik w ramach zadaniowego czasu pracy. Zadania robocze w tym systemie powinny być jednak ustalone tak, aby pracownik mógł je wykonać w ramach norm czasu pracy określonych art. 11 u.c.p.k. , czyli w ciągu 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Zadania kierowcy powinny też być ustalone z uwzględnieniem przepisów dotyczących przerw przeznaczonych na odpoczynek i okresów odpoczynku. Ustawodawca nie precyzuje jak bardzo szczegółowo powinny być określone zadania kierowcy.
 
 
 
Z pewnością powinny one być ustalone w sposób na tyle szczegółowy, żeby można było stwierdzić, czy ich wykonanie jest możliwe w ramach podstawowych norm czasu pracy.
W ramach zadaniowego systemu czasu pracy o rozkładzie swojego czasu pracy decyduje samodzielnie kierowca (pracodawca nie wskazuje bowiem dokładnych godzin jego pracy lecz wyznacza jedynie zadania do wykonania). W rezultacie pracownik może elastycznie kształtować długość dnia pracy, a nawet liczbę dni pracy (przykładowo, pracownik może świadczyć w danym tygodniu pracę przez 4 dni po 10 godz., a w innym przez 5 dni po 8 godz., jeżeli tylko o takim układzie dni i godzin pracy zadecydował samodzielnie). Kierowca może również w ramach tego systemu czasu pracy decydować o godzinach swojej pracy (w tym również podejmować decyzję o rozpoczęciu pracy w kolejnym dniu o godzinie wcześniejszej niż dnia poprzedniego), pod warunkiem przestrzegania przepisów dotyczących minimalnych okresów odpoczynków.
 
 
Uzasadnieniem dla wprowadzenia zadaniowego systemu czasu pracy jest rodzaj wykonywanych przewozów lub ich szczególna organizacja. O tym czy przesłanki te są spełnione decyduje pracodawca bądź pracodawca we współdziałaniu ze związkami zawodowymi, jeśli działają one na terenie zakładu pracy.
 

Chcesz wiedzieć więcej? Zajrzyj do 

Kompasu Księgowo-Kadrowego